-
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس -
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان
نگاهی به مسمومیت دختران دانشآموز در قم/ چرا محيط آموزشی برای دانشآموزان و خانوادهها ناامن میشود؟
چرا با اين همه دستگاه عريض و طويل و رشتههاي تخصصي و فعاليتهاي بينرشتهاي چون پدافند غيرعامل، چنين رخدادهاي نگرانكنندهاي به صورت پياپي تكرار ميشوند و نه گزارش روشني از چيستي و چرايي اين پديدهها به مردم داده ميشود و نه تدبير و اقدام كارآمدي براي كاهش چنين مشكلاتي انجام ميشود؟

مسموميتهاي مرموز: خانه امن كجاست؟
اصغر ميرفردي
چرا محيط آموزشی براي دانشآموزان و خانوادهها ناامن ميشود؟
مدتي است در برخي آموزشگاهها، مسموميتهاي گروهي به صورت پياپي رخ ميدهند. در روزهاي گذشته، اين رخداد غيرمنتظره و خطرناك در شهر قم، پرشمار شده است. در اين زمينه، چند پرسش بنياني پيش ميآيد: چرا چنين رخداد ناگوار و دور از انتظاري بدين شكل در جامعه رخ ميدهد؟ البته، هر جاي ديگري نيز اگر چنين مشكلي رخ ميداد، براي نمونه در ادارات، پادگانها، دانشگاهها، مراكز ورزشي، مراسمها و آيينها يا حتي در رستورانها، چنين رخدادي نگرانكننده است و سوال برانگيز. پرسش دوم، اينكه چرا چنين رخدادي در شهري چون قم تكرار ميشود؟ مشكل از حوزه مديريت شهري است؟ يا مشكل از حوزه مديريت آموزشي است؟ اگر از شهر است، چرا تنها در مدرسهها چنين پديده ناميموني رخ ميدهد؟ اگر از مدرسه است، چه تحولي در مدرسهها انجام شده كه شاهد اين پديده هستيم؟ پرسش سوم، اينكه چرا با اين همه دستگاه عريض و طويل و رشتههاي تخصصي و فعاليتهاي بينرشتهاي چون پدافند غيرعامل، چنين رخدادهاي نگرانكنندهاي به صورت پياپي تكرار ميشوند و نه گزارش روشني از چيستي و چرايي اين پديدهها به مردم داده ميشود و نه تدبير و اقدام كارآمدي براي كاهش چنين مشكلاتي انجام ميشود؟ بديهي است، با پرشمار شدن يك رخداد، ديگر نميتوان آن را يك حادثه دانست، زيرا حادثه به گونه تك موردي رخ ميدهد. براي شناخت چنين پديدهاي، بيش از آنكه نياز به شناخت ويژگيهاي حادثه باشد، نياز به شناخت زمينهها و انگيزههاي انجام آن وجود دارد. اگر مدرسه جاي امني، در زمينههاي سلامت جاني و آرامش رواني براي دانشآموزان نباشد، كجا بايد دنبال جاي امن و ايمني براي آنها بود؟ اگر مسوولان يك «آن»، خودشان را جاي خانوادههاي دانشآموزان قرار دهند، دچار نگراني و اضطراب نميشوند؟
جايگاه مسووليتپذيري و مديريت مديران آموزشي و در مرتبه بعد مديران اجرايي در اين زمينهها، كجاست؟ گويي مدرسهها رها شدهاند و مديران محترم آموزش و پرورش، در پي هر رخدادي تنها به فكر تغيير برنامههاي آموزشي و محتواي كتابهاي درسي ميافتند!! امنيت جسمي و زيستي دانشآموزان، كجاي برنامههاي آموزشي قرار دارد؟ آيا چنين شماري از مسموميتها، پرسشبرانگيز و ابهامگونه نيست كه مدارس يكي پس از ديگري، دچار اين مشكل ميشوند؟ چنين رخدادهاي نگرانكنندهاي، از يكسو و نبود شفافيت و پاسخگويي و همچنين اقدام كارآمد براي پايان يافتن اين رخدادها، از سوي ديگر، مردم را بيش از يك رخداد تصادفي نگران ميسازد. گويي يك برنامه خطرناكي است كه دومينووار در مدرسهها خود را نشان ميدهد. اين شرايط رمزآلود چيست؟ الي ماشاءالله براي امور گوناگون اتاق فكر، شورا و كارگروه وجود دارد، آيا مسوولان از شناسايي، معرفي و مديريت چنين مشكلي كه محيط مدرسه را براي دانشآموزان ناامن و براي خانوادههاي آنها دلهرهآور ساخته است، ناتوانند؟ پس چگونه از مديريتهاي نمونه و افق روشن براي آينده سخن ميگويند؟ سلامت جسمي و رواني هر فردي مقدم بر پيشرفت علمي، آموزشي و اجتماعي وي است. اگر در سايه ندانمكاريها يا اقداماتي كه ماهيت و ريشه آنها بيان نميشود، محيط آموزشي به تله وحشت تبديل شود، ديگر آموزش نسل جوان و نوجوان چه معنايي دارد؟ آيا چنين وضعيت مبهم و مرموزي، به دلسردي دانشآموزان از تحصيل منجر نخواهد شد؟ اگر واقعا تحصيل دانشآموزان به ويژه دانشآموزان دختر ضرورت دارد، كه همينگونه است و اگر مسوولان، آموزش اثربخش را بسان يكي از اهداف و رسالتهاي كاري خود ميدانند، چرا محيط آموزشي براي دانشآموزان ناامن ميشود و بدينگونه زمينهاي فراهم ميشود تا احساس امنيت آنان و خانوادههايشان به كمترين اندازه ممكن فروكاسته شود؟ جامعه منتظر پاسخگويي مسوولان است. در شرايطي كه مردم با همه تنگناهاي معيشتي و اقتصادي دست و پنجه نرم ميكنند و صورت خود را با سيلي سرخ نگه ميدارند، تحمل و پذيرش چنين وضعيت نگرانكنندهاي در محيط آموزشي خارج از توان ذهني آنان است. نگراني از چنين مشكلاتي و درخواست براي مديريت آنها، چيزي نيست كه با گذر زمان به فراموشي سپرده شود.
منبع:اعتماد
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
فشار ازدواج؛ زخمی خاموش بر شانهی دختران کهگیلویه و بویراحمد
-
فراخوان ششمین جشنواره بینالمللی ستارههای صحنه منتشر شد/ جزییات
-
آیین باشکوه بزرگداشت حافظ در دانشگاه یاسوج برگزار شد
-
ابلاغیه مساله ساز مدیر درمان تامین اجتماعی استان علیه مردم و داروخانه ها
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پاسداشت مفاخر استان از حسین پناهی تا فریدون داوری
-
استاندار اسبق استان در دولت مسیولیت گرفت/ حکم قایمپناه برای «موسی خادمی»
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!